BU 210
BU 210 uit de loods
BU 210 bemanning
Vorige slide
Volgende slide

Bunschoter botter BU 210

De Bunschoter botter BU 210 is de laatste nieuw gebouwde botter op de botterwerf van Nieuwboer in Spakenburg (1986).

Botters werden gebouwd op verschillende scheepswerven langs de Zuiderzee. Door de slechte vooruitzichten voor de visserij, de afsluiting van de Zuiderzee en later de komst van de ijzeren schepen, gleden al in het begin van de 20ste eeuw de laatste nieuwe botters van de helling.

In de jaren tachtig wilde de gemeente Bunschoten echter beschikken over een eigen botter. Pogingen om een bestaand schip te kopen mislukten. Na veel wikken en wegen werd daarom een heel nieuw schip op stapel gezet op de eeuwenoude Botterwerf in Spakenburg: de BU 210. Voor dit nummer werd gekozen omdat het hoogste visserijnummer dat ooit was uitgegeven BU 209 was.

Na een bouwtijd van ruim een jaar was het schip in 1986 klaar. Het is daarmee het jongste schip van de bottervloot in Nederland.


De BU 210 heeft haar vaste ligplaats in de Oude Haven (Museumhaven) van Spakenburg en is te huur voor zeiltochten. Voor meer informatie www.botterbu210.nl

In deze eeuwenoude havenkom ligt de grootste bottervloot van ons land.

Aan de haven ligt ook de Botterwerf Nieuwboer waar het schip in 1986 is gebouwd.

De BU 210 in maten en gewichten

De BU 210 weegt 22,5 ton

Lengte over de stevens 13.50 mtr.

Breedte op berghout 4.25 mtr.

Masthoogte 14 mtr. 

Groot zeil 55 m2

Fok 40 m2 

Grote kluiver 25 m2

Kleine kluiver 15 m2


Bezaan 15 m2

Bun (open verbinding) 3500 ltr.
Thuishaven: Spakenburg